ام بی ای نیوز: کوکاکولا، پپسی و نستله بزرگ ترین آلاینده های پلاستیکی در جهان به شمار می روند. تحقیقات در این زمینه بر مبنای دفعات رها شدن بسته بندی محصولات این برندها در سواحل، رودخانه ها، پارک ها و جاهای دیگر صورت گرفته اند. این سومین سال متوالی است که رده بندی فوق منتشر می شود.
کوکاکولا در ممیزی سالیانه گزارش «Break Free From Plastic» رتبه نخست در میان آلاینده ترین برند ها از لحاظ تولید آلودگی های پلاستیکی را به خود اختصاص داد. در بیش از 51 کشور از 55 کشور تحت بررسی، 15 هزار نفر داوطلب اقدام به کشف و طبقه بندی یافته ها کردند. سال گذشته، از 51 مورد بررسی شده، کوکا کولا بیشترین تعداد بطری را در 37 کشور جهان فروخت.
کوکاکولا با اختلاف زیاد در صدر این سیاهه قرار گرفت: لوگوی آن بر روی 13 هزار و 834 مورد بسته بندی پلاستیکی پیدا شد. در این میان سهم پپسی 5 هزار و 155 مورد (0.02 درصد از کل آمار) و سهم نستله 8 هزار و 633 مورد بود.
نتایج یک مطالعه مجزا در سال 2017 نشان داد که تا 91 درصد از کل زباله های تولیدی بازیافت نمی شوند و در نهایت در محل دفن زباله یا طبیعت سوزانده خواهند شد.
اوایل سال جاری میلادی، هنگامی که کوکا کولا اقدام به جمع آوری و استفاده مجدد از بطری های یک بار مصرف پلاستیکی خود اهدایی از سوی مشتریان کرد، از سوی گروه های زیست محیطی انتخاب شد. تولید کم هزینه بسته بندی های پلاستیکی، انگیزه استقاده از آن را همچنان در دل برند ها حفظ می کند. منتقدان این نظرسنجی معتقدند که باید بر روی جریمه تخلیه زباله های پلاستیکی به روش هایی تاکید کرد تا باعث تخلیه آن ها در طبیعت شود. هدف قرار دادن شرکت ها کار اشتباهی است.
به دلیل استقبال مصرف کنندگان جوان از تلاش های زیست محیطی، عمده برند های تولید کننده کالاهای مصرفی به جرگه شرکت هایی پیوستند که در مسیر کاهش انتشار گاز های گلخانه ای، احیای جنگل ها و دیگر اقدامات اقلیمی گام بر می دارند.
کوکاکولا، والمارت و دیگر شرکت های بزرگ چند ملیتی متعهد شدند که در سال 2018 با هدف کاهش میزان آلودگی های پلاستیکی در اقیانوس ها به حمایت از کمپین زیست محیطی پنج کشور صنعتی عضو گروه «جی هفت» برخیزند. اگرچه ایالات متحده آمریکا جزو این کمپین نیست.
با این وجود، منتقدان معتقدند که چنین گام هایی، از جمله وعده های بلند مدت، ممکن است به اندازه کافی سریع تحقق نیابند. به گقته دست اندرکاران تهیه گزارش «Break Free From Plastic»، موثر ترین روش کاهش حجم زباله های تولیدی، صرف نظر کردن از بسته بندی های پلاستیکی یک بار مصرف و پیاده سازی سیستم های استفاده مجدد است.
این گزارش همچنان نشان داد که بسته های یک بار مصرف به عنوان مثال، بسته های کوچک حاوی سس گوجه فرنگی و خردل، قهوه، شامپو و همچنین ته سیگار، معمولا بیشترین حجم زباله ها را تشکیل می دهند.
سهم یونیلور از آلودگی های پلاستیکی -0.26% - «مدلز اینترنشنال» (شرکت سازنده اسنک)، مارس و پی اند جی -0.23% - «فیلیپ موریس اینترنشنال پی ام» (شرکت دخانیات) +0.27% - Colgate-Palmolive CL 0.01% و «Perfetti van Melle» (تولید کننده آدامس و شیرینی) است. این شرکت ها ده رتبه نخست رده بندی فوق را به خود اختصاص دادند.
به گفته مدیران کوکاکولا، این برند همچنان نسبت به بازگرداندن بطری های شرکت تا سال 2030 به تاسیسات خود متعهد است. این اقدام با هدف بازیافت بطری ها صورت می گیرد.
در ادامه کوکاکولا خبر از وجود 100% پلاستیک بازیافتی در محصولات منتخب خود در 18 بازار جهان داد و ابراز امیدواری کرد که بر حجم این محصولات افزوده شود.
پپسی قصد دارد که تا سال 2025 میزان مصرف پلاستیک خام و خالص خود را 35% کاهش دهد. این برند در صدد است تا پرتفولیوی خود در این زمینه را با کسب و کارهای مختلفی نظیر «SodaStream» و «SodaStream» بزرگ تر از قبل کند که باعث می شود که نوشیدنی به جای ظرف یک بار مصرف در لیوان سرو شود.
mbanews.ir-مرضیه فروتن