ام بی ای نیوز: رشد مثبت 60 درصدی ارزش برند آمازون یک نمونه از تهدید های دنیای تجارت الکترونیک علیه خرده فروشی های فعال در صنعت گردشگری به شمار میرود.
اینتربرند با اتخاذ یک روش تحقیقاتی منحصر به فرد در گزارش خود با عنوان بهترین برندهای جهان در سال 2020، برندهای دنیا را از لحاظ ارزش پولی رتبه بندی میکند.
از جمله آثار فراوان شیوع کووید-19 بر دنیای کسب و کار در سال گذشته میلادی، می توان به رشد سریع رسانه های اجتماعی و برندهای فعال در حوزه ارتباطات اشاره کرد. در این رابطه، اینستاگرام رتبه نوزدهم و یوتیوب رتبه سی ام را در رده بندی بهترین برندهای جهان در سال 2020 به دست آوردند. در ادامه به دلیل شیوع ویروس کرونا، پلتفرم ملاقات آنلاین زوم با کسب رتبه صدم برای اولین بار به رده بندی ها راه یافت.
شیوع کووید-19 تعطیلی فروشگاه ها در سرتاسر جهان را در پی داشت و باعث شد تا ارزش برندهای خرده فروش زارا و اچ اند ام به ترتیب 14 و 13 درصد کاهش یابد. این کاهش ارزش موجب سقوط حداقل شش پله ای آن ها در رده بندی سال گذشته میلادی شد. در نهایت زارا در جایگاه سی و پنجم و اچ اند ام در جایگاه سی و هفتم این رتبه بندی ایستادند.
بعد از دو سال رشد مداوم برندهای لوکس، این نوع برندها در سال 2020 آسیب دیدند. در این راستا ارزش همه این برندها به جز هرمس بین 1 تا 9 درصد کاهش یافت. هرمس بدون هیچ تغییری نسبت به سال 2019 رتبه بیست و هشتم را کسب کرد. ارزش این برند در سال 2020، 17 میلیارد و 960 میلیون دلار برآورد گردید.
سایر برندهای لوکس که همگی در حوزه فروش ملزومات سفر از جایگاهی مهم و برجسته برخوردارند، همچنان حضوری پر رنگ در فهرست 100 برند برتر سال دارند. به این ترتیب، لوئی ویتون به ارزش 32 میلیارد و 700 میلیون دلار در جایگاه هفدهم، شانل به ارزش 21 میلیارد و 200 میلیون دلار در جایگاه بیست و یکم، گوچی به ارزش 15 میلیارد و 680 میلیون دلار در جایگاه سی و دوم، کارتیر به ارزش 7 میلیارد و 490 میلیون دلار در جایگاه هفتاد و سوم، دیور به ارزش 5 میلیارد و 980 میلیون دلار در جایگاه هشتاد و سوم، تیفانی به ارزش 4 میلیارد و 970 میلیون دلار در جایگاه نود و چهارم، بربری به ارزش 4 میلیارد و 810 میلیون دلار در جایگاه نود و هفتم و پرادا به ارزش 4 میلیارد و 490 میلیون دلار در جایگاه نود و نهم قرار گرفتند.
شیوع ویروس کرونا و به تبع آن افزایش میزان استقبال از روش های پرداخت بدون نیاز به تماس، تا حدی به سودآوری شرکت های «پی پال»، ویزا و مسترکارد کمک کرد و باعث شد تا پی پال با دوازده پله صعود به رتبه شصتم، ویزا با 10 پله صعود به رتبه چهل و پنجم و مسترکارد با 5 پله صعود به جایگاه پنجاه و هفتم دست یابند.
ارزش کلی 100 برند برتر سال گذشته در مقایسه با سال 2019 با 9 درصد رشد به 2 هزار میلیارد و 336 میلیون و 490 هزار دلار رسید. برند ها و پلتفرم های فعال در عرصه فناوری در حال حاضر 48 درصد از ارزش کلی برند های خاضر در این جدول را به خود اختصاص می دهند. این رقم در سال 2010 فقط 17 درصد بود.
سه برند برتر حاضر در این رده بندی (همگی فعال در حوزه فناوری) 30 درصد از ارزش کل جدول را شامل میشوند. این رقم در سال 2010 فقط 16 درصد بود.
در خصوص روش ارزیابی صد برند برتر سال باید به این نکته اشاره کرد که موسسه اینتربرند سه تحلیل اصلی را پایه و اساس روش ارزیابی خود قرار میدهد:
- عملکرد مالی محصولات یا خدمات برند
- نقش برند در تصمیم گیری ها برای خرید
- قدرت رقابتی برند و توانایی آن در زمینه ایجاد حس وفاداری درون افراد، در نتیجه تقاضای پایدار و سود دهی در آینده
اینتربرند اولین شرکتی بود که برای روش ارزیابی مختص به برند خود، تاییدیه ای مطابق با پیش نیاز های «ایزو 10668» (شروط لازم برای ارزیابی ارزش پولی برند) دریافت و نقشی اساسی در زمینه توسعه استاندارد ها ایفا کرد.
mbanews.ir- مرضیه فروتن