• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

07/26 1401


ام بی ای نیوز: پاندمی کووید 19 در شرایطی همه ­ی جنبه ­های زندگی فردی و اجتماعی مردم سرتاسر جهان را تحت تاثیر قرار داده که در عصر ارتباطات، با شتاب غیرقابل تصور فناوری­ های نوین ارتباطی و دیجیتال مواجه هستیم، این بحران نیز به لحاظ محدودیت­ های ارتباطی که برای مردم جوامع ایجاد کرده زمینه­ های توسعه­ ی روزافزون ارتباطات دیجیتال و بهره ­وری بالاتراز این فناوری­های نوین ارتباطی را بیش ازپیش تسریع کرده است.

روابط عمومی ها نیز مانند سایر بخش­های جامعه درگذر این تحولات ناچار به ایجاد و خلق تکنیک­ هایی برای ورود به دورانی هستند که اطلاعات لحظه ­ای در دسترس افکار عمومی قرار می­گیرد، استراتژی دوران کرونا برای روابط عمومی­ های سازمان­ ها و شرکت ­های دولتی و خصوصی موضوعی بسیار قابل اهمیت است که تضمین کننده­ ی بقا و ادامه حیات آنها خواهد بود.

در همین رابطه با برخی از اساتید و مدیران روابط عمومی بخش ­­های خصوصی و دولتی گفتگویی داشتیم که در گزارش ذیل شرح آن را می­خوانید:


کرونا هرگز بهانه ای برای توقف فعالیت ­های روابط عمومی نشد

"نصیری قیداری" مدرس روابط عمومی، ضمن تاکید بر نقش ارتباطی روابط عمومی در درون و بیرون سازمان، روابط عمومی­ ها در شرایط عادی از ابزارهای ارتباطی اثربخش و کارسازی استفاده می­ کرد، نظیر برپایی همایش ­ها و برگزاری جلسلت و نشست ها و... که بهره برداری از این تکنیک­ ها می­توانست درایجاد نشاط سازمانی و ارتباطات موثر درون و بیرون سازمان نقش مهمی داشته باشد، اما پدیده ­ی کرونا امکان استفاده از برخی این ابزارها را از روابط عمومی گرفت و در مقابل خوشبختانه به لحاظ قرارگرفتن در عصر ارتباطات دیجیتال این عصر ویژگی­ های متمایزی در اختیار روابط عمومی­ ها گذاشت و همه­ ی ابزارهای ارتباطی در خدمت فعالیت­ های روابط عمومی قرارگرفته است.

روابط عمومی در بخش­ های مختلف با ترویج استفاده از پروتکل­ های بهداشتی در میان کارکنان و مشتریان سازمان کوشا بوده و مثلا اگر کالایی توسط سازمان تولید می شود نحوه استفاده از آن کالا در شرایط کرونا و پیام ­هایی با مضمون مقابله با این ویروس درج شود.

از سویی با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی ست که ارتباطات او نقش مهمی در زندگی و حیاتش دارد، لذا روابط عمومی­ ها با استقرار امکانات آموزشی و بهداشتی امکان ملاقات ­های حضوری و دیدارهای اعضای سازمان و مدیران را به این شکل فراهم کنند و همچنین از ابزارهای ارتباطی دیجیتال برای برپایی جلسات و مباحث مختلف سازمانی و برون سازمانی بهره مند شوند.

در واقع کرونا نمی ­تواند بهانه ­ای باشد برای توقف فعالیت ­های روابط عمومی بلکه همچنان نقش مهم تبیین و تشریح و ساده سازی استراتژی سازمانی باید توسط این بخش      پی­گیری و اجرایی شود.


اطلاع رسانی رویکرد اصلی درگذار از بحران

"علی اصغرکیا" استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با توجه به نقش اقناعی روابط عمومی ها و رسانه در این دوران کارکرد استرتژیک و کلیدی روابط عمومی در دوران بحران نیز بر مبنای کارکرد ذاتی اطلاع رسانی به افکارعمومی است.

در واقع رویکردی که سایر بخش ­ها کمتر می ­توانند وارد آن شوند اما روابط عمومی به واسطه ­ی ارتباطاتی که با رسانه و از سویی با مخاطبان سازمان برقرار می­کند برحسب کارکرد ذاتی خود در تببین و تشریح شرایط و انتشار ارقام و اطلاعات صحیح می­تواند موثر باشد.

قبلا کارکرد تبلیغاتی روابط عمومی در امور مختلف برجسته بود اما شاهد هستیم در دورانی که کرونا همه­ ی ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد، رویکرد آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بر جنبه ­های دیگر از فعالیت ­های روابط عمومی پیشی گرفته است، به شکلی که رسالت روحیه بخشی برای مخاطبان سازمان و همچنین پرسنل درون سازمان در برنامه ­های این بخش جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده و سبک تولید محتوا برمبنای تقویت پیام ­های اقناعی بوده است.

در حوزه ­ی کار رسانه ­ای نیز روابط عمومی ­ها در تولید فیلم و برنامه ­هایی آموزش محور برای ارتقاء ظرفیت های جامعه در شرایطی که اصلا عادی نیست سهم بسزایی دارند که شاهد تحولات دراین حوزه هستیم.


کرونا همانند رنسانس تحولات بی نظیرارتباطی درروابط عمومی ایجاد کرد

" امیرضایی پرور" پژوهشگر رسانه ­های اجتماعی: بروز بحران کرونا برای روابط عمومی ها فرصت بی نظیری است که همانند رنساس باعث بروز تحولات گسترده­ای در نوع فعالیت ­های این بخش شده است.

طی حدود یکسال گذشته سازمان ها و ادارات دولتی و خصوصی مجبور به استفاده از فناوری­ های نوین ارتباطی و خدمات الکترونیک شدند چنانچه در شرایط عادی شاید اگر این بستر ایجاد نشده بود، تا پنج سال آینده نیز مسیری که در راستای توسعه ­ی ارتباطات دیجیتال پیموده شده، هرگز به این مرحله از رشد و توسعه دست نمی­یافت.

رشد استارتاپ­ ها و خدمات جستجوی آنلاین و تولید محتوا توسط روابط عمومی ها ایجاد شده و علیرغم مشکلات متعددی که در شرایط کرونا با آن مواجه بودیم اما فرصت­ هایی بی نظیری در رابطه با شکوفایی فعالیت­ های روابط عمومی در حوزه ­هایی که سالها نیازمند توسعه آن بود رخ داده است.

رویکرد مسئولیت اجتماعی روابط عمومی­ ها بیشتر برپایه ­ی کمک به گروه­های آسیب پذیر در جنبه­ های مختلف نظیر: آگاهی رسانی، تولید محتوای آموزشی، هشدارهای بهداشتی و همچنین اقدامات خیرخواهانه در این مسیر بوده است.

اما بخشی که تاکنون در حوزه ­ی اقدامات روابط عمومی مغفول مانده و نیازمند توجه بیشتر است، ایجاد پلتفرم ­های داخلی برای ارتباطات راه دور است که در حال حاضر در این مورد متکی به نمونه ­های خارجی هستیم و مانند تولید ویدئو که آپارات توانست تا حدود زیادی در این زمینه نیاز داخلی را مرتفع کند و شاید اختصاص بودجه و اقدامات موثری برای این بخش نیز لازم باشد.


روابط عمومی نیازمند برنامه مدیرت بحران است

"منصور ساعی" استاد دانشگاه: با توجه به اینکه اساسا زندگی افراد جامعه آمیخته با ریسک­ ها و بحران ­های غیرقابل پیش بینی است، لذا روابط عمومی­ ها باید استراتژی مدیریت بحران را در مجموعه­ ی فعالیت­ های خود داشته باشند تا درمواقع ضروری و ایجاد بحران­ ها بر اساس برنامه و دستورالعمل اقدام لازم را انجام دهد تا دچار سردرگمی نشود.

درواقع روابط عمومی­ ها در رویدادهای مهم واکنش رفتار می­ کنند درحالی­که اگر بر مبنای مدیریت ریسک طراحی و برنامه ریزی داشته باشند، اقداماتشان کنش­گرانه و برمبنای برنامه قبلی پیاده سازی می­ شود.

با توجه به اینکه کرونا اولین بحران نبوده و آخرین نیز نخواهد بود، لذا روابط عمومی باید به کمک سازمان آمده و برای حفظ سلامت و ادامه حیات مادی و معنوی مخاطبان درون و برون سازمان که تنها سلامت جسم را شامل نمی­شود، بلکه ادامه حیات کسب و کارها و... را نیز دربرمی­ گیرد، با برنامه ریزی ارتباطی و رسانه ­ای جهت روشن شدن چشم انداز شرایط بحران برای جامعه ­ی مخاطبان بسترساز اقدامات و فعالیت ­های موثر سازمانی باشد.

به عنوان نمونه خدمات آنلاین و غیرحضوری سازمان توسط روابط عمومی تبیین و اطلاع رسانی شود درواقع تجربه­ ی ریسک و بحران دوران کرونا به عنوان خط مشی و برنامه مدون سازمان­ ها در استراتژی ها و برنامه رسانه ­ای روابط عمومی قرارگیرد.

همچنین انجمن ­های روابط عمومی و فعالان بخش خصوصی در این حوزه به عنوان نماینده روابط عمومی باید در ایجاد کمپین ­های ملی و همگرایی میان سایر سازمان ­ها در بخش ­های مختلف برای ایجاد پویش در رفع و کاستن از اثرات این درد مشترک اقدامی صورت می­ داد درحالیکه تاکنون شاهد بودیم اقداماتی که انجام شد شامل یکسری فعالیت­ های سازمان ­ها به شکل پراکنده و جزیره ­ای بود که باعث صرف وقت و هزینه ­ی بیشتری شده است.


-mbanews.irمریم غضنفری

امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود