ام بی ای نیوز: قرنطینه تاثیر شگرفی بر روی خرده فروشیهای سنتی گذاشته است. بخشهایی مثل لوازم الکترونیکی جزو اولین قربانیانی بودند که مورد حمله قرار گرفتند.
اگر چه خرده فروشی کلاسیک هنوز کاملا از بین نرفته و خرده فروشی آنلاین صد درصد جای آن را نگرفته است اما خرده فروشی مدرن نیز مشکلات خاص خود را دارد. امروزه خرده فروشیها با ترکیب خرده فروشی کلاسیک و پیاده سازی راه حلهای دیجیتال، مخلوطی از خرده فروشی فیزیکی و آنلاین را تشکیل دادهاند.
در واقع این دو نوع خرده فروشی در شرایط فعلی از یکدیگر جدا نیستند. اگرچه تجربه خرده فروشی دیجیتال، فرایند خرید را راحتتر و جالبتر کرده است اما مردم هنوز هم ترجیح میدهند تا برای خرید شخصا به فروشگاه بیایند.
فروشگاه فوق مدرن «Amazon Go» با هدف ارائه تصویری از نسل آینده فروشگاهها، در سال 2018 درهای خود را به روی مشتریان باز کرد. قبل از آن، فروشگاه به مدت دو سال تا زمان تکمیل فناوریهای به کار رفته در Amazon Go، فقط به کارمندان شرکت خدمات ارائه میداد.
تا سال 2021، 26 فروشگاه خرده فروشی «بدون صندوقدار» در ایالات متحده آمریکا فعالیت میکردند. در این راستا میتوان برای نمونه از یک سری فروشگاه زنجیره ای در سیاتل، شیکاگو، سانفرانسیسکو و نیویورک نام برد. اکنون دیگر این موارد برای شهروندان به امری عادی تبدیل شده است.
فروشگاه خرده فروشی «AiFi Nanoctor» برای کار به حداقل «مداخله انسانی» نیاز دارد. موجودی و بهینه سازی قفسهها توسط پلتفرم نرم افزاری «OASIS» کنترل میگردد. از همه جالب تر این که این خرده فروشی میتواند حتی به طور موقت در جایی بنا نهاده شود که به عنوان مثال میتوان به فعالیت موقتی آن در جاده هنگام تعطیلات اشاره نمود. ایده اولیه این فروشگاه بر پایه سهولت استقرار مطرح شده تا بتوان آن را به راحتی بسته بندی و در سرتاسر جهان حمل کرد.
استارتاپ «زیپین»، مستقر در سانفرانسیسکو واقع در کالیفرنیا، نیز با تاسیس فروشگاههای کاملا ماشینی، صفها و صندوقها را حذف میکند. برای اطمینان از این که محصولات مناسب در مکان و زمان مناسب در قفسهها قرار دارند، این شرکت از یک نرم افزار بی نظیر ردیابی و تجزیه و تحلیل موجودی مجهز به هوش مصنوعی استفاده میکند.
این فرمتها برای مدیریت و کنترل موجودی کالا به راه حلهای جدیدی نیاز دارند. در همین راستای چندین استارتاپ به یکباره راه حلهای ساختار شکنانه و تحول آفرین خود را برای فعالان صنعت خرده فروشی ارائه میدهند.
برای مثال، استارتاپ «پنسا سیستمز» مستقر در شهر «آستین» واقع در ایالت تگزاس، یک پهباد ساخته که با استفاده از چند دوربین مختلف به طور زنده به بررسی و کنترل موجودی قفسهها میپردازد.
تا آن زمان مدیریت دستی موجودی قفسهها منجر به افزایش هزینهها و استخدام تعداد بیشتری کارمند بخش خدماتی میشد. علاوه بر این، با وجود راه اندازی سیستمهای کامپیوتری اسکن دستی، باز هم وجود عامل انسانی، درصد نسبتا بالای خطاها را حفظ کرده است. صرف نظر از این اتفاقات، سرعت کنترل موجودی قفسهها بستگی به سرعت حرکت مامور مربوطه داشت. کنترل آنلاین موجودی قفسهها 98% دقت را تضمین میکند.
استفاده از راه حلهای نرم افزاری تجزیه و تحلیل و مدیریت دادههای کلان در حوزه خرده فروشی و تبدیل آنها به دادههای هوشمند به خرده فروشان اجازه میدهد تا بهتر از همیشه به درکی عالی و همه جانبه از اولویتهای خرید هر مشتری دست یابند.
برای مثال، راه حل ارائه داده شده از سوی شرکت «تراکس» در سنگاپور، بر اساس استفاده از مطالب یک شاخه علوم کامپیوتر مرتبط با هوش مصنوعی موسوم به «بینایی کامپیوتری» (computer vision) شکل گرفت که در زمینه نظارت بر روند تحویل سفارش و بررسی وضعیت موجودی به خرده فروشان کمک میکند. برندهای بزرگی مثل کوکا کولا، نستله، یونیلور و پی اند جی از نرم افزاری ابری تراکس استفاده میکنند.