• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

02/19 1402



حفظ روحیه تیمی در شرایط دشوار اقتصادی و همه‌­گیری کرونا، یکی از دشوارترین وظایف مدیران در سال جدید است. مطالعات انجام شده بر روی 272 شرکتی تجاری در سطح جهان، 3 ویژگی­ متمایز یک تیم جنگنده را روشن کرده است. برای پیاده­‌سازی این ویژگی­ها، مدیران کار سختی پیش رو ندارند. به کمک این برنامه می­‌توان روحیه کارکنان، انرژی و عملکرد آن­‌ها را به طور چشم­‌گیری بهبود بخشید.

  1. همکاری با جلسات متوالی ایجاد نخواد شد

یک نظرسنجی از 1000 نیروی تمام وقت دورکار در سال 2021 نشان می‌­دهد که بسیاری از آن­‌ها از تعداد جلسات برگزار شده و خروجی حاصل ناراضی هستند. در حدود 70 درصد از شرکت‌­کننده باور دارند که تعداد جلسات بعد از همه‌­گیری کرونا افزایش یافته است و 56 درصد ادعا می‌­کنند که جلسات فراوان سبب کاهش عملکرد کاری آن‌­ها شده است. بر اساس این بررسی، سالانه 283 میلیارد دلار در اقتصاد آمریکا به سبب جلسات بی­‌محتوا و بی­‌نتیجه از دست می­‌رود.

تعدد جلسات غالبا به دلیل این باور غلط شکل گرفته است که هم­راهی و همکاری با جلسات آغاز می‌­شود، آن­‌ هم جلسات حضوری یا مجازی. اما تیم­‌های جنگنده به خوبی می­‌دانند که همراهی بسیاری از اوقات به صورت نا­همگام شکل می­‌گیرد. یک نمونه همکاری ناهمگام قدرتمند، فرآیند تصمیم­‌گیری در هیئت­‌مدیره است. به کمک ابزاری همچون Google Docs یا MURAL می­توان اسناد مجازی را ایجاد کرده و از تمامی افراد درخواست کرد که پاسخ سوالات زیر بدهند:

  • مشکلی که در صدد رفع آن هستیم را تبیین کنید؟
  • راه‌­حل‌­های خود را ارائه دهید
  • موانع پیشرفت را ذکر کنید
  • چه کسانی در این زمینه صاحب نظر هستند؟ چه کسانی در زمینه اجرا نقش خواهند داشت؟

تحقیقات نشان می­‌دهد که همکاری ناهمگام (ارئه نظرات در قالب یک سند در زمان مشخص به جای برگزاری جلسات رو در رو)، تعداد جلسات را تا 30 درصد کاهش می‌­دهد و در نهایت به تصمیم‌­گیری بهتری منجر می‌­شود. در صورت کاهش تعداد جلسات افراد زمان بیش­تری را بررسی تصمیات و همکاری با یکدیگر جهت پیش‌برد اهداف خواهند داشت. از سوی دیگر، در جلسات حضوری بسیاری از افراد توانایی ابراز نظرات خود را ندارند و این جلسات اغلب به ارائه نقطه‌­نظرات دو یا سه نفر از افراد حاضر اختصاص می­‌یابد. همکاری ناهمگام، این فرصت را به تمامی افراد می­‌دهد که نظرات خود را بیان کنند.

معمولا افراد از حجم نظرات و ایده‌­های مطرح شده در همکاری‌­های ناهمگام شگفت‌­زده می‌­شوند خصوصا اگر با جلسات حضوری مقایسه شوند. این جلسات به افراد این اجازه را می‌­دهند که در نظرات خود صادق باشند. با این روش می­توان نظارت نفراتی را شنید که شاید مدت‌­هاست نظری در رابطه با هیچ مشکلی نداده‌­اند. نباید فراموش کرد که نشستن در جلسات و القاء درونی این حس که هیچ­گاه شنیده نمی­‌شوید، تاثیر روانی عمیقی بر کارمندان خواهد داشت.


  1. مسئولیت تیمی برای افزایش روحیه اعضا

یکی از مهم­‌ترین ویژگی­‌های یک تیم برنده، مسئولیت تیمی اعضا برای بهبود شرایط روانی یکدیگر است. در این گروه‌­ها شعار «همه مشکل دارند، پس من نمی‌خواهم سربار کسی باشم» با شعار «این مسئولیت من است که در زمان دشواری، با تمام ابزاری که در اختیار دارم کمک­ حال دوستان باشم» جایگزین می‌­شود. این یک ویژگی نادر در بسیاری از تیم‌­هاست. بر اساس مطالعات صورت‌­گرفته تنها 14 درصد از اعضای تیم‌­ها به این روحیه همدلی عمیقا باور دارند.

یک روش فوق‌­العاده برای ایجاد این روحیه، Energy Check-In است. در این روش از تمامی افراد خواسته می­‌شود تا حال کلی خودشان را بر روی یک تخته یا دیوار مشترک بنویسند. یا می‌­توان در جلسه­ای که هر یک ماه برگزار می‌­شود از تمامی افراد درخواست کرد تا سطخ انرژی خودشان را اعلام کنند. در این روش 0 برابر است با یک گوجه لهیده و 5 یعنی در حال پرواز بر فراز آسمان­‌ها. این روش به اعضا کمک می‌­کند تا به یکدیگر تکیه کنند و این اعتماد در نهایت در اجرای پروژه‌­ها، بسیار کمک‌­کننده خواهد بود.


  1. روابط حمایتی و نه تخریبی و رقابتی

روابط سازنده بر اساس دوستی­‌های عمیق شکل می­‌گیرد. پذیرش ریسک، شفافیت و انرژی بالا همه از ویژگی‌­های روابط عمیق و صمیمی در میان اعضای یک تیم هستند؛ به زبان دیگر تیم­‌هایی که روابط مستحکمی را در میان اعضای خود دارند در قبول ریسک، تصمیم­گیری و پیاده‌­سازی طرح­ها عملکرد بسیار بهتری دارند. پر واضح است که نمی­‌توان ظرفیت‌­های یک تیم را به طور کامل شکوفا کرد اگر نتوانید دوستی بین افراد را عمیق‌­تر کنید.

یک روش ساده برای ایجاد صمیمت، اعتماد و رابطه حمایتی در میان اعضای گروه، روش Personal Professional Check-In است.اگر با یکی از نفرات خود جلسه دارید یا بعد از مدت­‌ها تماس تلفنی برقرار کرده‌­اید، در آغاز باید دو سوال مهم را بپرسید:

  • چالش­ شخصی در دوره اخیر داشته اید؟
  • چالش حرفه‌­ای چطور؟ منظور در محیط کار.

پرسیدن این سوالات به نفرات نشان می­‌دهد که برای مجموعه اهمیت دارند و این به معنی افزایش صمیمت در تیم است.



منبع: hbr.org
امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.