گزارش سال ۱۴۰۰ آیتول منتشر شد. این گزارش گزیدهای از آمارها و دادههای گروه آیتول در سال گذشته است که با همکاری تیمهای فنی، بازاریابی، منابع انسانی، پشتیبانی و… جمعآوری شده است. استقبال کاربران از خدمات آنلاین خودرویی، مقایسه سهم بازار ارائهدهندگان خدمات آنلاین بیمه خودرو نسبت به فعالان سنتی، وضعیت صنعت آنلاین خدمات یکپارچه خودرو در جهان و جایگاه آیتول در صنعت برخی از محورهای گزارش سال آیتول هستند.
آیتول، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ بهعنوان درگاه ورودی سرویسهای تجمیعشده خودرویی آغاز کرد. این سامانه فعالیت خود را با سرویس استعلام و پرداخت عوارض الکترونیک آزادراهی کشور شروع کرد و در طول یک سال بهترتیب امکان پرداخت عوارض ورود به محدودههای ترافیکی تهران، عوارض سالیانه و خلافی و عوارض پارک حاشیه چندین استان نیز به سامانه افزوده شد. در این سامانه کاربران به تمام سرویسهای مرتبط با خودرو دسترسی دارند و امکان پرداخت از یک نقطه را خواهند داشت. محاسبه بدهی عوارض و خلافی خودرو، بیمه خودرو و خدمات غیرحضوری خودرو؛ سه دسته خدمات آیتول هستند. هدف آیتول این است که تمام دغدغههای خودرویی کاربرانش را برطرف کند.
هسته اولیه آیتول در بهمن سال ۱۳۹۷ شکل گرفت، در اواخر اسفند همان سال آیتول بهعنوان درگاه پرداخت عوارض آزادراهی متولد شد، فروردینماه اپلیکیشنهای حوزه پرداخت به آیتول متصل شدند و رکورد ۱۰۰۰ پرداخت در روز توسط آیتول ثبت شد. آیتول در تابستان ۱۳۹۸ به شهرداری و پیادهسازی سرویس طرح ترافیک متصل شد و فروردین سال بعد ارائه خدمات بیمه آیتول و ثبت رکورد فروش ۶۰۰ بیمه شخص ثالث در کمتر از ۱۵ روز اتفاق افتاد. اردیبهشتماه همان سال تعداد کاربران یکتای آیتول به ۹۱۵ هزار نفر رسید.
اولین نسخه اپلیکیشن آیتول در خرداد ۱۳۹۹ ارائه شد و در تابستان همان سال رکورد پرداخت عوارض شهرداری با ثبت مبلغ ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال در یک روز شکست. زمستان بود که کارپرداز متولد و سرویس ترخیص، تعویض پلاک و معاینه فنی خودرو ارائه شد. آیتول در همان برهه سرویس استعلام خلافی خودرو را در اختیار کاربران قرار داد و رکورد ۱۰۰ هزار کاربر فعال در کافهبازار ثبت شد. آیتول تابستان سال ۱۴۰۰، مجوز برخط بیمه مرکزی را دریافت کرد. دیماه ۱۴۰۰ هم لوگو و هویت بصری جدید آیتول رونمایی شد.
سهم بازار فروش آنلاین بیمه در ایران ۲ تا ۲/۵ درصد است. ۵۰۴ هزار خودرو در سال ۱۴۰۰ بیمه آنلاین خریداری کردند. سهم آیتول از بازار آنلاین بیمه در شروع سال ۱۴۰۰، ۱/۲درصد بود. سهم آیتول از بازار آنلاین در پایان سال ۱۴۰۰، ۱۶درصد بود.
آیتول در سال ۱۴۰۰، رشد ۷۵۵ درصدی خرید آنلاین بیمه شخص ثالث را نسبت به سال ۱۳۹۹ تجربه کرد. گرانترین بیمه خریداریشده از آیتول در سال ۱۴۰۰، بیمه بدنه به مبلغ ۱۲۴.۵۵۵.۱۳۰ ریال برای تویوتا هایلوکس بود. در سال گذشته، ۷۰۰ دستگاه خودروی بدون سابقه بیمه از آیتول بیمه بدنه خریداری کردهاند.
سال قبل ۴۵۰ میلیارد ریال عوارض سالانه توسط آیتول پرداخت شده است. در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۸هزار میلیارد عوارض سالانه برای خودروها صادر شده است. از مجموع ۱۸میلیارد عوارض سالانه ۶۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده است. ۳۵ درصد عوارض سالانه خودرو بهصورت آنلاین پرداخت شده است
سهم آیتول از پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی کشور ۱۱ درصد است. اندازه بازار طرح ترافیک در سال ۱۴۰۰، رقمی معادل سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال (۳.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) بود که تمام این مبلغ بهصورت آنلاین پرداخت شده است. این رقم به نسبت سال قبل رشد ۴۰درصدی داشته است. ۹۶۷.۷۵۳ خودروی یکتا در سال ۱۴۰۰، از طریق آیتول پرداخت داشتهاند. این افزایش در مقایسه با سال ۱۳۹۹، معادل ۳۸۸.۲۰۷ خودروی یکتا بوده است.
رکورد پرداخت روزانه در آیتول ۱۶.۹۹۰ پرداخت در یک روز است. بیشترین پرداخت از طریق آیتول در سال ۱۴۰۰ به پرداخت عوارض سالیانه اختصاص دارد.
۳۵ درصد مخاطبان آیتول خانم و ۶۵ درصد از آنها آقا هستند، تهرانیها، اصفهانی و شیرازیها بیشترین تعامل را با آیتول داشتهاند. تهران با ۳.۶۷۲.۲۳۳ کاربر یکتا در رتبه اول شهرهای مذکور قرار دارد.
آیتول در این گزارش قطعی سرویسهای آیتول از سمت رگولاتور را از مهمترین چالشهای پیش روی خود بیان کرده، سرویس بیمه خودرو ۲۱ روز، سرویس شهرداری تهران ۴۰ روز، سرویس نوبتدهی معاینه فنی ۳۵۸ روز، سرویس عوارض آزادراهی ۲۳ روز، سرویس خلافی خودرو ۲۵ روز قطع بوده است.
آیتول در راستای تکمیل زنجیره ارزش حوزه خدمات خودرو، نسبت به راهاندازی سرویس بیمه اقدام کرد. به همین منظور و در جهت ارائه خدمات بیمهای در چهارچوب بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با ثبت کارگزاری رسمی مستقیم بیمه برخط بـا نام همپاد کیان به فعالیت خود در این حوزه رسمیت بخشید.
پلتفرم صنوبر یکی از پلتفرمهای مرتبط با این اقدام است که دارای دو لبه تأمین و توزیع بوده و عملیات مربوط به صدور بیمهنامههای ثبت سفارش شده را تسهیل میکند. یکی دیگر از محصولات اصلی آیتولبیزینس، کاربیل است، کاربیل در واقع به ارائه خدمات زیرساختی خودرو به سایر کسبوکارها میپردازد. ۱.۳۹۶.۹۸۸ خودرو یکتا از خدمات تجاری آیتول استفاده کردند.
کارپرداز هم بازوی لجستیک گروه آیتول است که سرویسهای تعویض پلاک، ترخیص خودرو و معاینه فنی را انجام میدهد. کارپرداز در دیماه سال گذشته، ۱.۴۲۰ سرویس ارائه داده و ارزش خودروهای سپردهشده به این سامانه ۱.۰۱۲.۴۴۰.۰۰۰ ریال است. عمده کاربران کارپرداز از خدمت معاینه فنی استفاده کردهاند. کارپرداز همچنین ۲۵۰۰ ساعت در وقت کاربران صرفهجویی کرده است. این ساعت معادل مطالعه ۱۵۰.۰۰۰ صفحه کتاب است.
تیم فنی آیتول برای رفاه کاربرانش ۴۶.۴۶۵ ساعت را به توسعه نرمافزار اختصاص داده و ۲۵۶۵ بار در سال ۱۴۰۰ بهروزرسانی انجام شده، این یعنی بهطور میانگین ۷.۰۲ بهروزرسانی روزانه روی سرویسهای آیتول رخ داده است.
در سال ۱۴۰۰، بیشترین تماس ورودی به پشتیبانی آیتول مربوط به خرید بیمهنامه خودرو بوده است آیتول ۱۴۸.۴۱۴ دقیقه پشتیبان کاربران بوده و در سال ۱۴۰۰، ۳۱۰ روز، معادل ۴۴۵.۲۴۲ دقیقه پشتیبانی کاربران را انجام داده است.
در سال قبل، رشد ۶۱۶ درصدی جذب سرمایه انسانی در آیتول رقم خورد. آیتول ۸۶ نیروی انسانی دارد که ۵۴ نفر از آنها مرد و ۳۲ نفر از آنها خانم هستند. ۳۲ سال میانگین سنی همکاران آیتول است. مسنترین همکار آیتول ۶۵ سال دارد. عمده همکاران آیتول دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند.
.گزارش کامل آیتول را از اینجا دانلود کنید.
منبع: راه پرداخت