08/9
1401
به گزارش تجارتنیوز، حدود سه هفته گذشته بود که با دستور قضایی همه سرویسهای ارسال پیامک در سراسر کشور قطع شدهاند. با وجود اینکه این اختلال پس یک روز رفع شد؛ اما ارائهدهندگان این سرویس و کاربرانی که میخواهند از این سرویس استفاده کنند، مجبور به ارسال تعهدنامه به مراجع ذیربط هستند.
قطعی سرویس ارسال پیامک کوتاه، در حالی بود که بسیاری از کسبوکارهای آنلاین و اپلیکیشنهای داخلی هم نمیتوانستند برای کاربران خود پیامک تایید یا حتی خرید ارسال کنند. در نهایت این موضوع، باعث به وجود آمدن چالشهای فراوانی برای کسبوکارهای آنلاین شد.
با وجود اینکه این محدودیت طی یک روز برطرف شد؛ اما روند جدید استفاده از این سرویسدهی کار را کمی برای استارتاپهای این بخش و کاربران آن سخت کرده است. در همین باره با اشکان قدیمی، مدیر ارشد استارتاپ نجوا، که در حوزه ارسال پیامک فعالیت دارد، گفتگو کردیم.
کاربران برای ارسال پیامک موظف به ارسال تعهدنامه شدند
_ با توجه به اینکه محدودیت یک روزه در ارسال پیامک تبلیغاتی و پوش نوتیفیکیشنها، مشکلات فراوانی را بهدنبال داشت، آیا اکنون این فرایند کاملا به حالت عادی برگشته است؟قدیمی:«طی سه هفته گذشته، ارسال پوشنوتیفیکیشنها از طریق نجوا میسر نبوده و این سرویس به طور کامل مسدود شده بود. ارسال پیامک هم به دلیل الزامی که از سوی ارائهدهنده زیرساخت پیامکی کشور ایجاد شده، منوط به ارائه تعهدنامه به تامینکنندگان سرویس پیامکی شده است. تا زمانی که این تعهدنامهها ارسال نشوند، آیپی کاربران وایتلیست (توسط سیستم پذیرفته نمیشود) نشده و امکان استفاده از خدمات فراهم نمیشود.
این موضوع در بقیه ارائهدهندگان خدمات پیامکی هم وجود دارد و همانطور که پیشتر گفتم الزامی است که از سوی ارائهدهنده زیرساخت پیامکی کشور ارائه شده است.»
روند جدید موجب تحمیل هزینههای مضاعف به کاربران شده!
_ روند جدید یعنی سرویسدهی منوط به تعهدنامه به چه شکل است؟ آیا این تغییرات باعث مشکلات در این زمینه شده یا سرویسدهی را تسهیل کرده است؟«برای استفاده از سرویس پیامک اگریگیتورها، کاربران آنها (مثل نجوا) موظف به ارسال تعهدنامه شدهاند و تا زمانی که این تعهدنامه ارسال نگردد، امکان استفاده از سرویس را ندارند. برخی مفاد این تعهدنامهها کمی عجیب بوده و شتابزدگی در تدوین آنها را نشان میدهد به طوری که تمامی استفادهکنندگان سرویسهای پیامکی اعم از نمایندههای واسط و کاربران نهایی ملزم به ایراناکسس کردن سرورهای خود هستند.»
- ایراناکسس: با این کار دسترسی تنها برای آیپیهای ایرانی وجود خواهد داشت و هیچکس از خارج کشور نمیتواند به این سرورها متصل شوند.
علاوه بر این محدودیتها، این موضوع باعث تحمیل هزینههای پیشبینی نشده و مضاعفی به کاربران نهایی میگردد. تهیه سرورهای داخلی با سختافزار و پرفورمنس مشابه سرور خارجی، در اغلب موارد بسیار گرانتر از تهیه آن سرورها در خارج از ایران هستند.»
اغلب افراد قید این نوع از کانال ارتباطی را زدهاند
_ با به وجود آمدن این محدودیتها؛ روند جدید چه تاثیری بر نجوا و دیگر استارتاپهایی که از سرویسها استفاده میکنند؛ گذاشته است؟قدیمی ادامه داد:«تحمیل این محدودیتها و هزینهها به کاربران نهایی و کسبوکارهای بزرگ و کوچک، شرایط پیچیدهای رو به وجود آورده که عملا برخی از کاربران قید استفاده از این کانال ارتباطی (ارسال پیامک) را زدهاند و درخواست بازگشت وجه کردهاند.
برخی از این کسبوکارها، تیم مستقر برای کارهای زیرساختی ندارند و برای انجام این قبیل کارها ملزم به پیدا کردن منابع و مشاوران بیرونی و پرداخت هزینه هستند.»
_این اقدامات در جهت جلوگیری از حملات هکری صورت گرفته است، آیا با ایجاد فرمت جدید در سرویسدهی پیامکی، باز هم ممکن است مشکلاتی مانند هک به وجود بیاید؟
«هیچوقت نمیتوان مدعی شد که امکان هک به طور کامل از بین میرود. امنیت صددرصدی نیست. نمونههایی از بزرگترین شرکتهای دنیا هستند که برای امنیت بودجههای زیادی صرف میکنند اما مورد حمله و نفوذ قرار گرفتهاند.
تغییر رویههای مربوط به پیامک فقط کار هکرها را کمی سخت میکند ولی به طور کامل جلوی آن را نمیگیرد. فقط باید دید، این سختی اندک برای هکرها در مقابل تحمیل هزینه زیاد به کسبوکارها، آیا میارزد یا خیر.»
به گزارش تجارتنیوز، به نظر میرسد که استارتاپهای این حوزه نیز مانند دیگر استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان که در یک ماه اخیر به دلیل ایجاد محدودیتها، دچار آسیبها و زیانهای فراوانی شدند. اما آنطور ک مدیران این شرکتها ادعا میکنند با ایجاد محدودیتهای بیشتر نمیتوان از خسارت جلوگیری کرد، بلکه در مواردی باعث آسیبهای بیشتر به کسبوکارها میشود.
منبع: تجارت نیوز