ترس از مواجهه با پدیدههای جدید بخشی از غریزه انسان است اما علی رغم این واقعیت، تاریخ به ما نشان داده که ترس از مواجهه با ناشناختهها و اجتناب از همراهی و سازگاری با فناوریهای نوظهور هرگز به نفع برندها نبوده و یک سری عواقب منفی را برای آنها به دنبال دارد.
در این جا به برخی اشتباهات برندها اشاره میکنیم که از همراهی با زمان و سازگاری با واقعیتهای جدید خودداری کرده اند:
کداک: پایبندی کورکورانه به فیلم
یکی از بزرگ ترین و مهم ترین موارد شکست برند در همراهی با موج جدید در دنیای کسب و کار مدرن، کداک است که در ادامه و در زمینه بازاریابی با شکست سنگینی مواجه شد.
این شرکت بین المللی که به خاطر فیلمهای عکاسی با کیفیت خود در دوران اوج موفقیت از محبوبیت فراوانی برخوردار بود و زمانی یکی از قدرتمند ترین شرکتهای جهان به شمار میرفت، وقتی که عکاسی دیجیتال در میان مردم دنیا رونق یافت، کداک این موج بزرگ و مهم را از دست داد و به محبوبیت گسترده عکاسی با گوشی موبایل توجهی نکرد. در نهایت کداک بدون توجه به شرایط جدید، از کاربران خواست تا همچنان به روند چاپ عکسهای خود ادامه دهند. سرانجام وقتی کداک دید که در رقابت با پلتفرمهای جدید به اشتراک گذاری عکس آنلاین مانند فیسبوک و اینستاگرام شانس چندان زیادی برای موفقیت ندارد، در سال 2012 اعلام ورشکستگی کرد.
در همین حال فوجی فیلم که زمانی رقیب کداک در دهه 1980 میلادی به حساب میآمد، با بازار نوظهور جدید وارد شد و دست به سرمایه گذاری در این محیط زد. در نهایت فوجی فیلم در سال 2020 درآمد سالیانه خود را به بیش از 22 هزار دلار رساند.
در مقایسه با فوجی فیلم، ارزش شرکت کداک در بازار کمتر از 1 میلیارد دلار است که کسری از ارزش آن در دوران اوج موفقیت و در دهه 1980 میلادی خواهد بود. عدم سازگاری با فناوریهای نوظهور بزرگ ترین دلیل افت ارزش کداک و درسی مهم برای دیگر کسب و کارهای بزرگ در جهان میباشد.
نوکیا: شکست در برابر گوشیهای هوشمند
شرکت فنلاندی نوکیا به عنوان یک سازنده تلفن همراه بزرگ و شناخته شده در جهان، نیز از عدم همراهی با جریان انقلاب گوشیهای هوشمند به شدت درس عبرت گرفت و ضربه خورد.
ابتدا با انکار گوشیهای هوشمند اندروید در سال 2011 و مقاومت در برابر تغییرات بزرگ و عمده به وجود آمده در عرصه فناوری مدرن تلفن همراه، استراتژی بازاریابی آن در مواجهه با رقبایی مانند اپل و سامسونگ تحت فشار قرار گرفت. در همین حال، در شرایطی که اینترنت 4G به طور گسترده در دسترس بود، بسیاری از گوشیهای نوکیا با اینترنت 3G نیز سازگار نبودند.
حرکت بسیار کند و آهسته در مسیر پیشرفت، اولویت قرار دادن سخت افزار و عدم توجه به نرم افزار و واگذاری نوآوری به رقبا، باعث شد تا نوکیا از همه برندهای فعال در بازار جا مانده و از روند جذب کاربر عقب بیفتد. حتی تازه ترین تلاش نوکیا برای فروش گوشی هوشمند سری لومیا شکست خورد. در نهایت حواستان باشد که برندتان به سرنوشت کداک مبتلا نشده و از میدان بیرون نرود.
www.thedrum.com