1. در چند سال اخیر شاهد حضور فعال اینفلوئنسرها و سلبریتیها در تبلیغات ایران بودیم؛ نظر شما دربارۀ این تغییرات چیست؟
استفاده از سلبریتیها در تبلیغات، مفهوم جدیدی نیست و به اندازۀ سن تبلیغات، قدمت دارد. این گروه از افراد بهعنوان ابزاری مهم در ارتباطات بازاریابی شناخته میشوند. سلبریتیها به دلیل شناختهشدن در جامعه به برندها کمک میکنند تا نظر مخاطبان بهسمت هدف و یا محصول جدید جلب شود. استفاده از سلبریتیها در تبلیغات ایران با ممنوعیتهایی مواجه بود؛ پس از رفع این ممنوعیتها، در چند سال اخیر بهیکباره شاهد ترندشدن این ابزار ارتباطی در میان برندها بودیم. بنابراین، سلبریتی ابزاری بدیهی در تبلیغات است و نمیتوان آن را انکار کرد.
2. آیا نفی این رسانه دائمی ست؟
در حال حاضر، استفاده یا عدم استفاده از سلبریتیها موضوع اصلی نیست؛ موضوع، نفی این ابزار ارتباطی از طرف برخی از مخاطبان است. چنین نفیای امکان دارد درمورد مابقی ابزارهای ارتباطی نیز صورت بگیرد. اما چنین اتفاقی دائمی نیست و ازآنجاییکه صنعت تبلیغات براساس جلب توجه استوار است، برندها با گذشت زمان دوباره برای تبلیغات به سراغ سلبریتیها خواهند رفت.
با توجه به اینکه بسیاری از بیلبوردهای سلبریتیها از سطح شهر جمع و خساراتی به برندها وارد شد، به نظرتان برندها دوباره به این ابزار اعتماد میکنند؟
برندها به دلیل آسیبهایی که از تحولات اخیر دیدهاند، درخصوص استفاده از این ابزار ارتباطی محافظهکار خواهند شد. در شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران، بنگاههای اقتصادی برای تبلیغات به سراغ گزینههای کمخطرتری خواهند رفت. بنابراین چون سرمایهداران ذاتاً محافظهکار هستند، تا زمانی که استفاده از سلبریتیها از جانب تصمیمگیرندگان اطمینان خاطری نداشته باشند و یا الگویی استاندارد برای این ابزار ارتباطی تعریف نشود، برندها کمتر به سراغ این ابزار ارتباطی خواهند رفت.
آیا ابزارهای ارتباطی در تبلیغات باید منابع موثق نیز باشند؟
این موقعی نیاز است که برند اعتبار لازم را میان مخاطبان نداشته باشد. برندهای بزرگ اعتبار خود را از سلبریتیها نمیگیرند و سلبریتیها نقش منتقلکنندۀ پیام را برای برندهای بزرگ بازی میکنند. اما گاهی اعتبار سلبریتی بالاتر از اعتبار برند است، در این حالت مخاطبان برای خرید به سلبریتی اعتماد میکنند. درواقع، ارتباط برند و سلبریتی، خطی و معاملهای پایاپای نیست. این ارتباط به برند، سلبریتی و موقعیتی که تبلیغات اجرا میشود، بستگی دارد. با توجه به این موارد، استفاده از این ابزار ارتباطی باید بسیار هوشمندانه اجرایی شود و سلبریتی حتماً باید با برند تناسباتی داشته باشد.
سلبریتیها راهی برای بازگشت دارند؟
با توجه به تحولات اخیر، برخی از سلبریتیها مورد هجمۀ گروه مخاطبان و یا در شرایطی قرار گرفتند که دیگر برند نمی توانست از تصویرشان استفاده کند. به نظرم در هر دو حالت برندها به غیر از آسیب مالی، آسیب دیگری ندیدند. موارد نادری وجود دارد که پروپاگاندا آنقدر بر سلبریتی فشار میآورد که بهیکباره در جامعه به شخصیت منفی تبدیل میشود. چنین سلبریتیهایی راهی برای بازگشت به تبلیغات پیدا نمیکنند و میسوزند. این دسته از سلبریتیها کنار هر برندی قرار بگیرند، به آن برند آسیب ممکن است بزنند.
پیشنهادتان به برندهایی که به همکاری با سلبریتیها تمایل دارند، چیست؟
سلبریتی یک ابزار حذفنشدنی از صنعت تبلیغات است و نمیتوان آن را کنار گذاشت. این روزها باید در مواجهه با این ابزار محتاطانه عمل کرد؛ اما با کمی صبر و استراتژی درست میتوان از این ابزار دوباره در تبلیغات بهرهبرداری کرد. بنابراین، اگر استفاده از این ابزار با موانع قانونی مواجه نشود، دیر یا زود برندها برای استفاده از آن دوباره اقدام خواهند کرد. همیشه در افتوخیز حوادث اجتماعی، اتفاقات پیشبینینشدهای میافتد؛ برندها باید چنین اتفاقاتی را درست تحلیل کنند. برندها رسالت سیاسی ندارند، برندها رسالت اجتماعی دارند. بر همین اساس، نقش اجتماعی آنها در هر شرایطی برقرار است. احترام به نظر مخاطبان بالقوه و بالفعل در هر شرایطی از طرف برندها مهم است و آنها باید مراقب باشند که موضوعی مخاطبانشان را آزار ندهد.