ام بی ای نیوز: اولین نمونههای اینفلوئنسرمارکتینگ را میتوان در اوایل قرن بیستم دید. در دههی بیست تنها چند برند در بازار وجود داشتند که بازاریابی محصولمحور را دنبال میکردند و پرسوناهایی خلق کردند تا روی تصمیم خرید مشتریانشان تاثیر بگذارد.
سانتا کلوز یا بابانوئل یکی از مشهورترین شخصیتها در تاریخ اینفلوئنسرمارکتینگ کشورهای غربیست.
در آن زمان کسی از واژهی اینفلوئنسر برای معرفی این شخصیتها استفاده نمیکرد اما تاثیر آنها مانند اینفلوئنسرهای امروزی بود. با گذشت زمان شکل حضور اینفلوئنسرها و ماهیتشان تغییر کرد ولی درنهایت به قرن بیست و یکم رسیدند. آنها تفاوت زیادی با سانتا داشتند و در زندگی روزمرهی مردم نیز حضور پیدا میکردند و نقششان تنها معرفی یک محصول نبود. به معنای دیگر آنها نام و شهرتشان را به یک برند میفروختند.
چه تفاوتی میان اینفلوئنسرها و سلبریتیها وجود دارد؟
برخلاف تصور عموم مردم، تفاوت اینفلوئنسرها و سلبریتیها به تعداد فالوئرهایشان در شبکههای اجتماعی برنمیگردد. مهمترین چیزی که باعث تمایز این دودسته میشود، کانالیست که آنها از طریق آن تاثیرگذارند.
سلبریتیها تاثیرشان را از طریق کانالهای سنتی مانند تلویزیون، رادیو، مجله و غیره ایجاد میکنند. براین اساس رونالدو که در حال حاضر بیشترین تعداد فالوئر را در اینستاگرام دارد یک سلبریتی سنتیست که با فوتبال و از طریق تلویزیون و زمین بازی مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است.
یا سلنا گومز هم یک سلبریتی سنتیست، زیرا او آوازخوانیست که اثرگذاریاش را از تلویزیون و رادیو به دست آورده است.
اما اینفلوئنسرها اثرگذاریشان را از کانالهای غیرسنتی کسب میکنند؛ عمدتا شبکههای اجتماعی، وبلاگها و...
مردم معمولا سلبریتیها را بهخاطر استعدادشان تحسین میکنند و از موسیقی یا فیلمهایی که بازی میکنند لذت میبرند. اینفلوئنسرها که بیشتر به دنبال یک بازار اختصاصی مربوط به خود هستند، محتوای مرتبط با آن بازار مخاطبان را تولید میکنند. به این ترتیب است که بلاگرهای غذا به وجود میآیند تا محتوای مربوط به غذا، دستورالعملهای غذایی، نکات آشپزی و مسائل مربوط به آن را بنویسند.
با این توصیف سلنا گومز شهرتش را به خاطر موسیقیاش به دست آورده و بیشتر فالوئرهایش کسانی هستند که عاشق موسیقی او هستند.
اما مثلا آسو با صفحهی دنیای آسو در اینستاگرام یک اینفلوئنسر حوزهی سفر است که البته مطالبی هم در موضوعات سلامت و زیبایی هم منتشر میکند. مخاطبان صفحهی آسو کسانی هستند که به سبک زندگی او و سفر دائمی علاقهمندند و دلشان میخواهد از محصولات زیبایی نیز باخبر باشند.
در تبلیغات و معرفی محصول توسط سلبریتیها، از شهرت و محبوبیت آنها برای ترغیب مردم استفاده میشود. مردمی که به این سلبریتیها علاقهمندند و میخواهند به آنها مرتبط باشند به سراغ محصول یا خدمت مورد نظر میروند و احتمال خریدشان زیاد است.
اینفلوئنسرمارکتینگ با روش دهانبهدهان سروصدا تولید میکند. اینفلوئنسرها با استفاده از یک محصول یا حتی با به نمایشگذاشتنش در عکسها و ویدیوها اعتماد خود را به این محصولات نشان میدهند. فالوئرهایشان معمولا به سراغ خرید میروند؛ شاید فقط برای اینکه بدانند فرد مورد علاقهشان چرا آن محصول را معرفی کرده است.
تفاوت دیگر اینفلوئنسرها و سلبریتیها در فضای مجازی این است که اینفلوئنسرها با مخاطبانشان رابطهی مستقیم دارند، به کامنتها پاسخ میدهند و گاه از مخاطبانشان سوال میپرسند، در حالیکه سلبریتیها معمولا رابطهی مستقیمی با مخاطبانشان ندارند و بیشتر مواقع صفحههایشان توسط یک ادمین مدیریت میشود.
مترجم: نازنین کینژاد
www.smallbiztrends.com
www.pncdigital.com