• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

03/20 1398

ام بی ای نیوز:
کمپانی استارباکس اخیرا بزرگترین شعبه اش را درتوکیو افتتاح کرده است، در این شعبه زیبا که به آن روستری (Roastery) می گویند علاوه بر فروش قهوه، عمل آوری و برشته سازی قهوه هم در حضور مشتریان انجام می گردد.

پیش از این بزرگترین شعبه در شانگهای بوده است و البته قبلا از این نوع کافی شاپ های بزرگ و خاص، سه عدد دیگر در سیاتل، میلان و نیویورک سیتی هم وجود داشته است. همانطور که قبلا ذکر شد به این نوع شعب روستری می گویند و در سطحی متفاوت با کافی شاپ های عادی راه اندازی و بهره برداری می گردند.

استارباکس اولین بار تاسیس روستری را در سال 2014 در سیاتل تجربه نمود البته لازم به توضیح است که نزدیک به پنجاه سال پیش اولین کافی شاپ استارباکس در سیاتلو در منطقه ای به نام پایک پلیس (pike place) تاسیس شده بود.



روستری که همکنون در توکیو افتتاح شده است بزرگترین شعبه استارباکس در جهان است. این مکان سی و دو هزار مترمربع وسعت داشته، دارای 4 طبقه است و طراحی آن از ابتدا تا انتها توسط یک طراح فوق العاده محلی صورت گرفته این شعبه دارای محلی برای نشیمن و استراحت مشتریان بوده و تراس بسیار بزرگ و زیبایی دارد، ضمنا بزرگترین چای بار جهان را نیز درخود جا داده است (چای با برند تیوانا که زیرمجموعه استارباکس است). در سقف سراسر این روستری لوله هایی تعبیه شده جهت نقل و انقال دانه های قهوه. شاید بتوان گفت این مکان ها علاوه بر محل استراحت برای مشتریان، شبیه به نوعی شوروم عمل می کنند.



در این مکانها انواع قهوه ها در پیش چشم مشتریان برشته می شود. آنها می توانند هر نوشیدنی ترکیبی را که به نظرشان لذیذ بیاید سفارش دهند یعنی از ترکیب طعم نوشیدنی های مختلف همراه با اسانس ها و ادویه جات گوناگون و بعضا میوه جات فصلی لذت ببرند. در واقع نهایتا بر طبق درخواستهای مشتریان و بر اساس ذائقه آنها و ترکیبات درخواست شده، به طراحی منوی کافی شاپ پرداخته می شود.


استارباکس قصد دارد پس از این یک فروشگاه بزرگ دیگر هم در شیکاگو راه اندازی نماید. قرار است این نوع شعبات پاسخگوی یک چالش عمومی و بزرگ برای مدیران کافی شاپ های استارباکس باشد، چالش اینکه چگونه تجربه ای هیجان انگیز و منحصر به فرد برای مراجعین شان خلق نمایند تا کافی شاپ ها همواره برای آنها جذاب باشند.


استارباکس در تلاش است که فضایی بین خانه و محل کار برای مشتریان ایجاد نماید، در واقع فضای سومی بین خانه و محل کار و قرار است بدوا از روستری ها برای القای این تجربه به مراجعین استفاده نماید. در واقع القای تجربه آرامش در این فضای سوم، برعکس آن که در کافی شاپ های دیگرش روی مقوله سرعت و در دسترس بودن تاکید مینماید. به جز ارائه یک تجربه بینظیر به مشتری، روستری ها به عنوان یک آزمایشگاه خلاقیت نیز استفاده می شوند چون همانگونه که پیش تر نیز اشاره شد استارباکس پس از تست مزه های جدید در این مکان ها، آنها را در شعباتش در سراسر جهان ارائه می دهد.

متذکر می گردد که برخی نوشیدنی های استارباکس بسته به کشور یا منطقه ای که درآن سرو می گردد سفارشی ((customize شده نام و طعم متفاوتی دارند.



اولین اهداف استارباکس از تاسیس روستری ها مقوله تقویت و بزرگنمایی برند بوده است. چنانچه مدیران این مجموعه بین المللی می گویند که روستری ها (شعب عظیم) برای استارباکس در حکم برند آمپلیفایر (Brand Amplifiers) می باشند.

طبق بررسی های مدیران فروش افرادی که به این مکان ها مراجعه می کنند به طور متوسط چهاربرابر معمول خرج می نمایند، به طوری که کمپانی استارباکس طی آماری اعلام کرده بود 24 درصد بیش از انتظارشان میزان فروش در روستری ها افزایش یافته است پس درواقع با این نقشه راه مجموعه به هدف خود کاملا نزدیک شده است.

به طورکلی برند استارباکس در بین کافی شاپ های زنجیره ای دنیا به برندی گران شهرت دارد و این روستری های شیک و خاص باعث شده که برند استارباکس حتی لوکس تر از آنچه هست نیز به نظر آید.


قبلا مدیران ارشد استارباکس درنظر داشتند که به مرور تعداد بیشتری از این دست روستری ها تاسیس نمایند منتها چون اهداف و ماموریت های کافی شاپ های کوچک و این شعب بزرگ متفاوت است و ممکن است هر کدام از آنها دیگری را تحت تاثیر قراردهد و اصطلاحا کانیبالایزیشن ((cannibalization اتفاق بیفتد لذا فعلا قرار است که استارباکس همین شش شعبه بزرگ را جهت ارتباط مستقیم و احساسی بین مشتری و فروشنده حفظ نماید و بتواند بدون مشکل از پس مدیریت آنها بر بیاید.


mbanews.ir- دکتر لیلا شیرازی
امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود